20. - 26.5. doprava ZDARMA s kódem: DOPRAVA pro objednávky nad 500Kč!

5 kroků k tomu, jak přestat kouřit marihuanu

 Existuje mnoho rekreačních a příležitostných kuřáků marihuany, kteří si jednou za čas dají rádi s přáteli pro odlehčení atmosféry a pocit uvolnění. Takovéto výjimečné užívání nemá na naše tělo velké negativní dopady, problém nastává, když se z výjimečné akce stává závislost, která negativně zasahuje do našeho života. Přestože si to mnozí kuřáci marihuany neradi připouští, ano, marihuana je návykovou látku, a to zejména kvůli psychické závislosti na THC. Pokud se rozhodnete závislosti zbavit, nebude to úplně snadná cesta, ale pravděpodobně to bude mnohem lehčí než bojovat se závislostí na jiné, závažnější droze. Máme pro vás několik tipů, jak na to.

Rozdíl mezi závislostí a rekreačním užíváním

V prvé řadě je nutné si vysvětlit, kdy spadáte do kolonky rekreační uživatel a kdy už musíme mluvit o závislosti. V tom lepším případě marihuanu užíváte maximálně jednou týdně, a to většinou s kamarády a při společenských událostech, nemá to žádný vliv na vaši osobnost, když se měsíc nedostaví příležitost, tak prostě marihuanu neužíváte a je vám to jedno. Tak přesně takhle by to měl rekreační uživatel.

Člověk závislý na marihuaně ji prakticky zakomponoval do svého každodenního života a pravidelný joint odpoledne je pro něj stejný jako šálek kávy. V těchto případech většinou už zasahuje závislost do některých aspektů vašeho života. V prvé řadě máte zkaženou náladu, když vám dojdou zásoby, ale můžete také pocítit jakousi letargii, ztrátu energie a chuti do činností, které jste jinak dělali rádi. Pravidelné užívání marihuany se většinou podepíše na celkové kvalitě vašeho života, může přivodit deprese i další psychické problémy.

jak prestat kourit marihuanu

První krok: Uvědomění

Úplně prvním krokem na cestě k boji se závislostí je samotné uvědomění si toho, že máte problém. V momentě, kdy sami sobě dokážete přiznat, že váš vztah k návykové látce není zdravý a negativně ovlivňuje váš život, jste na dobré cestě.

Nicméně tímto to všechno jenom začíná. Nyní bude potřeba v sobě najít odhodlání, proč s tímto stavem něco udělat. Nejlepší motivace je vždycky ta vnitřní, určitě je proto dobré si sepsat v klidu na papír, co se ve vašem životě nyní odehrává, jaký vliv na to má vaše závislost a co byste chtěli jinak. Je důležité zvolit stoprocentní upřímnost v komunikaci sami se sebou a ideálně si i jasně sepsat, v čem přesně vás závislost omezuje. Trpíte nespavostí? Máte problémy ve vztazích? Bojujete s demotivací? Trpíte depresemi? Možností je hodně.

Druhý krok: Eliminace návyku

Pokud vaše rozhodnutí stojí na pevných základech a jste o něm přesvědčeni, je čas pustit se do samotného odvykání, což je rozhodně nesnadný úkol. V prvé řadě se připravte na nepříjemné abstinenční příznaky, které se projeví fyzicky na vašem těle, a to po dobu zhruba čtrnácti dní. Proto na sebe buďte ze začátku ohleduplní. Ideální je připravit na všechno i vaše okolí, aby se na vás nezlobili, když budete podráždění, smutní, naštvaní či budete trpět bolestmi hlavy.

Důležité je taky odstranit veškeré dostupné zásoby marihuany a ideálně se vyhnout na nějakou dobu situacím, které pro vás byly spojené s užíváním marihuany. Ze svého okolí odstraňte taky vše fyzické, co vám závislost připomíná. Spíše kolem sebe umístěte poznámky, které jste si sepsali v prvním kroku, vyvěste si je k pracovnímu stolu, připište do diáře a přilepte na místo, kde jste se často závislosti oddávali, třeba na balkón.

Třetí krok: Řekněte o svém rozhodnutí lidem okolo

Tento krok můžete udělat po prvních úspěšných dnech bez marihuany, ale taky ještě předtím, než se do celého procesu pustíte. Vše vyřčené nahlas, mívá zpravidla větší váhu. Okolí vám navíc může být velkou oporou a další motivací. Opravdu blízcí přátelé a rodina jistě vaše rozhodnutí velmi ocení a pomohou vám, jak jen to bude v jejich silách. Další možností může být vyhledání terapeuta, který se touto problematikou dlouhodobě zabývá, existuje dokonce několik terapeutických přístupů pomáhajících lidem se závislostmi. Najděte pro sebe ten nejvhodnější.

Čtvrtý krok: Změňte celý svůj život

Správní lidé okolo vás, vám mohou také pomoci s celkovou změnou životního stylu. Pokud chcete udolat závislost napořád, je potřeba zlepšit svůj život, znovu se vrátit k oblíbeným koníčkům, najít motivaci budovat vztahy a posouvat se v životě dál. Je jistě na místě uvažovat o změně jídelníčku, věnovat se pravidelnému cvičení, trávit hodně času v přírodě či třeba s přáteli, kteří závislosti neholdují. Ideální je naplánovat si na první týdny hodně bohatý program, aby příjemné zážitky přebily potřebu zakouřit si.

jak prestat se zavislosti cbd

Pátý krok: Už nikdy se nevracejte

Pravdou je, že mnozí uživatelé marihuany úspěšně přestanou, ale jen na omezenou dobu. Problémy ve vztazích, tlak v práci, ale i stres mohou být spouštěče, které závislost snadno a rychle obnoví. Aby se něco takového nestalo, je potřeba pracovat na sobě dlouhodobě a udržet si v sobě přesvědčení. Mnozí docházejí k terapeutovi i po dokončení odvykání, řeší s ním všechny problematické oblasti svého života a nenechají proto problémy zajít příliš daleko. Dobré je taky psát si deník svých úspěchů a do toho se občas podívat, aby vám připomněl, jak velkou cestu jste už ušli a co všechno byste zahodili, kdybyste se k závislosti vrátili.

Pamatujte ale, že pokud uděláte někdy krok stranou, vždycky ho můžete okamžitě vyhodnotit jako chybu a vrátit se na svou novou cestu!

Bonusový tip: Zkuste CBD kapky a bylinky

Na první pohled se to může zdát jako neuvěřitelná rada, vždyť CBD kapky jsou taky z konopí. Jenže CBD není narozdíl od THC návykovou látkou, a co se například psychické pohody týče, dokáže nabídnout prakticky to stejné, co kouření marihuany. Navíc může pomoci s některými abstinenčními příznaky, jako je nespavost, úzkost, špatná nálada či bolest hlavy. Případně můžete zkusit i další bylinky, jako je Matcha, Wayusa či třeba jen čaj Rooibos.