20. - 26.5. doprava ZDARMA s kódem: DOPRAVA pro objednávky nad 500Kč!

6 tipů, jak se v zimě vyhnout sezónní depresi

Kdo tvrdí, že jí nikdy nezažil, tak je buď neskutečný šťastlivec nebo lže. Podzimní deprese neboli sezónní afektivní porucha zvaná též zkráceně SAD postihuje každý rok jen v Česku desetitisíce lidí. SAD přichází s podzimem a pokud ji dlouhodobě přehlížíme, může se z ní vyklubat až těžká forma deprese. Dnes pro vás máme několik tipů, jak s touhle poměrně častou, ale nepříjemnou poruchou pracovat.

jak-se-vyhnout-sezonni-depresi 

Fakta o podzimní depresi

Sezónní afektivní porucha se i v anglické názvu (seasonal affective disorder) dá zkrátit do slovíčka SAD, což anglicky příznačně znamená smutek, mrzutost, chmury. Jedná se o problémy psychického rázu, které u postižených přicházejí už tradičně s podzimním počasím, chladem a krátkými dny.  Podle průzkumů se ukazuje, že těmito problémy trpí častěji ženy než muži.

SAD se projevuje:

  • enormní únavou
  • nechutí k věcem, které máte jinak rádi
  • bolestmi hlavy i těla
  • nespavostí
  • smutkem, melancholií
  • špatnou a podrážděnou náladou

1. Pamatujte na vitamíny, hlavně na vitamín D

Hlavním problémem je ve dnech téměř bez slunečního svitu nedostatek vitaminu D, protože jeho hlavním zdrojem jsou pro lidské tělo právě sluneční paprsky. Když nejde vitamin D získat touto cestou, zaměřte se na potraviny s jeho vysokým obsahem, jako jsou například tučné mořské ryby, ale najdete jej třeba i v potravinách z konopných semínek. Důležitý pomocník pro imunitní systém je ale také vitamín C.

2. Dopřejte si odpočinek a spánek

Vyslyšte své tělo a dopřejte mu dostatečné množství odpočinku a kvalitní spánek. To se lehce řekne, ale hůř provede, protože právě nekvalitní spánek bývá jedním ze syndromů SAD. Nejjednodušší přírodní cestou k lepšímu spánku jsou CBD oleje, ale důležité je myslet i na spánkovou hygienu, tedy si zavést své rituály, ničím se večer nerozrušovat a nenechat na sebe působit modré světlo obrazovek. Hodně vám napoví také článek o tom, jak funguje melatonin

 3. Nerezignujte na pohyb

V podzimním období je někdy těžké donutit se k pravidelnému pohybu, zvláště když se cítíte v psychickém nepohodlí. Zkuste se ale překonat a dopřejte si alespoň lehký pohyb, který přizpůsobíte svému stavu. Můžete zvolit podzimní procházku mezi barevnými stromy nebo si po ránu dopřát jemnou lekci jógy. Není nutné se přetahovat, ale pohyb tělo potřebuje opravdu i v tomto ročním období.

4. Poslouchejte svou mysl a myslete na prevenci 

Zkuste se vědomě napojit na svou hlavu, rozeznávat, jak se cítíte, a reagovat na to. Pokud máte pocit, že není všechno v pořádku, zkuste to vědomě měnit. Pomoci může klidná relaxační hudba, bylinkový čaj nebo horké kakao, zapojit můžete i aromaterapii.  S emocionální stabilitou nám může pomoci i CBD olej. Pokud po něm saháte preventivně, stačí 5% CBD olej, pokud už potřebujete akutnější pomoc, doporučujeme koncentraci 10% a výše. Vliv CBD na stres v zimě je opravdu vysoký a rozhodně stojí za vyzkoušení.

5. Posilte imunitu

Psychickým potížím rozhodně nepřidá, když se k nim navíc přidají podzimní rýmy, chřipky a nachlazení. Zkuste se proto zaměřit také na posílení imunitního systému. Už mnoho vědeckých prací ukázalo, že náš imunitní systém sídlí hlavně ve střevech. Složení našeho střevního mikrobiomu se navíc podílí na naší náladě a chování. Pomoci si můžete konzumací vhodných potravin s dostatkem vlákniny, nezapomínejte ani na Omega 3, 6 a 9 mastné kyseliny a zaměřte se taky na fermentované potraviny.

6. Konejte, když předchozí body nestačí

Někdy ani veškerá snaha nedokáže zabránit příchodu deprese a smutku. Buďte k sobě upřímní a když budete cítit, že se dostáváte opravdu na tenký led, zkuste reagovat včas. Velkou akutní pomocí může být CBD olej proti zimní depresi. V případě, že vám ale přírodní cesty nepomohou, vyhledejte raději odbornou pomoc. Případně si řekněte o pomoc někomu blízkému.

Kateřina Petríková

Kateřina je vystudovaná novinářka, velmi ráda píše o zdravém životním stylu, cestování a outdoorových aktivitách. Je také bakalářkou enviromentálních věd, praktikující jogínkou a milovnicí cestování a přírody.